08 december 2014

Det behövs så lite

Fortfarande ingen snö i sikte, utan bara mörker och regn. Den rätta julkänslan infinner sig inte riktigt utomhus, men inomhus har man ju lättare att påverka miljön. Tänk egentligen vad lite det behövs för att göra jul i ett hörn... i alla fall hos mig, där det mest är material från naturen som står för pyntet. Tallrikshyllan är ett väldigt tacksamt objekt att pynta. Här har jag bara använt en lärkkvist, två röda äpplen, en kotte, långa kanelstänglar och en enriskvist. Verkligen inga märkvärdigheter, men det är pynt som får mig på gott humör!


Just inför jul har jag lite dille på att hänga kvistar på många ställen (skåpsknoppar, dörrhandtag, nycklar i skåp). Jag tycker enris och tall är finast till det. På ljuslyktor brukar jag knyta en lärkkvist och en liten julkula i fattigmanssilver i ett fint band. Runt jul blir det ofta naturfärgad jute eller röda bomullsband, men sedan byter jag till vitt, svart eller linnefärg och så funkar dekorationen resten av vintern.


Inga kommentarer: